تبلیغات
معماری سورئالیسم - با غ عفیف­آباد
 
سه شنبه 24 آذر 1388

با غ عفیف­آباد كه آن را باغ گلشن نیز می­نامند، در جنوب خیابان قصردشت و در انتهای خیابان عفیف­آباد واقع شده است. این باغ یكی از قدیمی­ترین و زیباترین باغ­های شیراز است. طول باغ بیش از پانصد متر و عرض آن دویست و پنجاه متر و مساحت آن بیش از 127 هزار متر مربع است. این باغ در دوره صفویه از جمله باغ­های آباد شیراز بوده و به باغ گلشن شهرت داشته و محل استراحتگاه پادشاهان و حاكمان دوران صفویه بوده است.
سازنده عمارت فعلی باغ با 1700 متر زیربنا، میرزا علی محمدخان قوام­الملك دوم است كه در سال
1284هـ.ق آن را احداث نمود و قنات « لیمك» را كه در 15 كیلومتری باغ و در محل قصر قمشه وجود داشت، برای مشروب نمودن باغ خریداری كرد. این باغ سرانجام به یكی از وراثین قوام به نام « عفیفه» رسید و بدین نام
نیز شهرت یافت.
در ورودی باغ در شمال آن قرار دارد. سر در باغ چهار ستون ساده است كه دو به دو در دو سوی آن و بر فراز ازاره آن قرار گرفته است. در پیشانی در ورودی، نقش دو شیر كه گویی را در میان پنجه­های خود گرفته­اند، دیده می­شود. پس از گذر از در، دهلیزی وجود دارد كه سقف آن را از چوب ساخته­اند و با شكل­های منظم هندسی مرتب كرده­اند...

 در دیگر سوی در و پیشانی دهلیز، مجلس تاج­گذاری پادشاه ساسانی وجود دارد كه بر قالب نیم دایره­ای به وسیله كاشی­های رنگارنگ قرار دارد. پس از گذر از دالان كوتاهی به محوطه وسیعی می­رسیم كه عمارت اصلی در آن قسمت است. ساختمان در وسط باغ قرار گرفته و از بنای دو طبقه تشكیل شده و نمای اصلی آن رو به مشرق است.
طبقه اول محوطه وسیعی است كه آب­نمای زیبایی در آن ساخته شده و سمت شرقی آن با پنجره­های مشبك و رنگینی پوشیده شده است. در فواصل میان پنجره­ها سنگ­های گندمك نصب شده كه روی آنها نقوشی از گل و بته حجاری شده است. طبقه دوم كه در واقع طبقه همكف ساختمان است، تالار مجللی است كه اطراف آن را ایوان فرا گرفته است. در پیشانی عمارت صحنه­ای از تاجگذاری یكی از پادشاهان ساسانی با كاشی تصویر شده است كه موبدی تاج سلطنتی را به وی هدیه می­دهد. در جلو ایوان بزرگ عمارت نیز چهار ستون بلند ساخته شده است. سقف ایوان با قطعات چوبی 4و6 گوش پوشیده شده است و روی آنها با رنگ و روغن نقاشی شده است. سرستون­های ایوان گچبری شده­اند و در بالای آنها به تقلید از نقوش تخت­جمشید گچبری شده است. دیوار
اتاق­های تالار اصلی نیز همگی گچبری و مقرنس­كاری شده و با نقوش­های گل و بته و صحنه شكار و مجالس بزم و رزم مزین شده­اند. در دو طبقه ساختمان حدود 30 اتاق و تالار وجود دارد. تمامی اتاق­ها دارای سقف و درهای چوبی تزیین شده هستند. درشمال و جنوب تالار دو بخاری از سنگ مرمر تراشیده و نصب شده است. نمای شرقی عمارت شامل ایوان بزرگی است كه در تمام طول بنا امتداد دارد. این نما از بیرون به وسیله ستون­های آجری و گچی از هم جدا شده­اند. نمای غربی عمارت نسبت به قرینه آن در مشرق بسیار ساده است. ایوان جنوبی نیز از نظر تزیینات بنا، تقریباً همانند ایوان شمالی است، جز این كه دو رشته پلكان شرقی- غربی حیاط را به طبقه دوم متصل می­كند. در جلو عمارت، حوض وسیعی دیده می­شود كه خیابان اصلی از جلو حوض شروع می­شود. تمام خیابان­های باغ، پر از درختان سرو و كاج و چنار است و باغچه­ها دارای آب­نما هستند. در بخش غربی ورودی باغ و پشت دیوار اصلی، حمام باغ قرار دارد كه از نمونه­های حمام­های قدیمی شیراز است كه هم­اكنون دركنار این حمام قهوه­خانه بتونی از آجر ساخته شده و چند نقش از داستان­های شاهنامه فردوسی به صورت كاشی­كاری بر دیوارهای حجره­های آن كار شده است.
باغ عفیف­آباد در سال 1341 توسط ارتش خریداری و مورد مرمت قرار گرفت و از سال 1370 تاكنون به عنوان موزه نظامی تحت اختیار سازمان عقیدتی و سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. این موزه از دو بخش اصلی به عنوان "موزه اسلحه" و "موزه عبرت" تقسیم شده است كه در بخش اول سلاح­های مختلف و متعلق به افراد صاحب­نام به نمایش گذاشته شده است و در بخش دوم وسایل مورد استفاده خاندان پهلوی در زمان اقامت در شیراز به نمایش درآمده است. در بخشی از محوطه باغ نیز مهمانسرا، رستوران و محل ورزش­های مختلف وجود دارد.
این باغ كه معماری آن آمیزه­ای از ویژگی­های معماری دوران هخامنشی، ساسانی، زندیه و قاجاریه است، در تاریخ 10/3/1351 با شماره 913 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.





طبقه بندی : محوطـه سـازی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 17 فروردین 1389 09:54 ق.ظ
ba salam va khaste nabashid
ba nazaram age dar morede tasire mohavate sazi bar memari dakheli matlabodi bod khili jazabtar mish
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


معماری سورئالیسم
درباره وبلاگ

معماری چیزی جز تمنای زمان برای فضایی زنده متغیر و جدید نیست. درست است كه معماری بر روی حقایق مسلم بنا گردیده است اما زمینه كار اساسی آن تسلط معانی است. معماری، اراده زمان است كه به فضا تبدیل شده است. زنده، شاداب و جدید .

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :