تبلیغات
معماری سورئالیسم - تادائو آندو
 
چهارشنبه 17 فروردین 1390

در 13 اكتبر 1941 میلادی در اوزاكای ژاپن دیده به جهان گشود، در سالهای 69-1962 م . تعالیم خود آموخته و غیر آكادمیك خود را به عنوان یك معمار با سفرهای آموزشی به اروپا، آمریكا و آفریقا و مطالعه بر روی خانه های فرانك لویدرایت و كارهای مدرنیسم قدیمی (كلاسیك) تكمیل كرد.افزایش كمی آثار او در سطح معماریهای مسكونی، كلیساها، موزه ها و مجتمع های تجاری بزرگ، و … با تكیه ای مداوم و تقریباً انحصاری بر ساختارهای بتن مسلح بزرگ و نمایان است كه عظمت را در معماری او فزونی می بخشد. او واسطه ای میان شرق و غرب است، و بتن را ـ با اینكه از مواد جدایی ناپذیر جنبش مدرن اروپاست ـ در جهت نشان دادن زیبایی شناسی شرقی به كار می برد. اولین تمرین معماریش را در سال 69 م . در اوزاكا آغاز كرد و تاكنون بیش از صد و پنجاه پروژه معماری را طراحی كرده است.او از با نفوذ ترین معماران پست مدرن نسل دوم ژاپن محسوب می شود. توجه عمده وی بر تفلیق فرمهای مدرن با مفاهیم و شیوه های سنتی ژاپن استوار است ؛ به بیان دقیق تر، هدف او تغییر معنای طبیعت از گذرگاه معماری است. مصالح معماری آندو، بتن خام، خورشید، آسمان، سایه و آب است یا به عبارت بهتر، فضا. تأكید او بر این نكته است كه استفاده كنندگان از بنا باید طبیعت را تجربه و احساس كنند و اینها همه ریشه در سنت منطقه ای زیستگاه او ـ كانزایی ـ دارد.عناصر اصلی و متناقص معماری آندو عبارتند از نظم، مردم و احساسات انسانی. او در معماری خود، به گونه ای متضاد آنها را با هم ارتباط می دهد و میان آنها تفاهمی ایجاد می كند:فرم در برابر فرم و فضا، داخل در برابر خارج و طبیعت در برابر هندسه ....

آندو از جذابیت فرم صرفنظر كرده و بر جذابیت فضا تأكید می ورزد. او اعتقاد دارد كه فرم، از تأثیر فضایی می كاهد و در نتیجه، جذابیت معماری را محدود می كند..به اعتقاد او، ارحجیت دادن به فرم به معنای ارجحیت دادن به حس بینایی در میان پنج حس و عدم توجه به عمق فضایی است. در نتیجه او در پی نفی فرم به مفهوم به كارگیری فرمهای ساده و انكار ساده و انكار فرمهای پیچیده است. (نفی تصویر صرفاً بصری در فضا). معماری او، معماری نفی و انكار است. او جامعه مدرن و جهانی بودن را نفی می كند. اولین چیزی كه آندو نفی كرده، مفاسد جامعه مدرن و ارزشهای آن است. (برای مثال، مقولة راحتی) آندو راحتی مدرن را نفی كرده، تلاش می كند ارتباط پویایی با جهان برقرار كند. او راحتی را از معماری خود دور می كند و به جای آن امكان حضور انسان و طبیعت را در كالبد معماری اش فراهم می سازد.او كارهای متعددی تاكنون انجام داده است كه 8 اثر برترش كه اهداف و تفكرات او را به خوبی جلوه گر می سازند را نام می بریم:-نمازخانة كوه روكو (كلیسای باد)-كلیسای روی آب-كلیسای نور-معبد آب-خانه Raw -مجتمع تجاری تایمز 2-پروژه ناكانو شیما 2-موزه نائو شیما .ویژگی های شاخص معماری آندو، نظم، مردم و احساسات انسانی است. بنابراین، بر اساس الهاماتی كه او از این سه عنصر گرفته، پروژه های او را می توان دسته بندی كرد. در معماری آندو، عناصر به شكلی متضاد با هم مرتبط می شوند. بنابراین، فرم در مقابل فرم و فضا، داخل در برابر خارج و طبیعت در برابر هندسه قرار می گیرد. به عبارت دیگر، معماری او حاصل ارتباطی است كه بین این عناصر وجود دارد. برای آشنایی و شناخت بیشتر، كارهای آندو را بر اساس ساختار و كالبد به سه بخش معماری یگانه انگاری، دو گانه انگاری و كثرت گرایی تقسیم بندی می كنیم. آن دسته از كارهایی كه در شمار معماری یگانه انگاری قرار می گیرند، دارای فرمی خالص، طراحی واضح و فضایی قومی هستند. این نوع معماری، بیشتر در خانه ها و كلیساهای كوچك دیده می شود. در این فضاها، با آرامشی روبرو می شویم كه یادآور فضای سنتی چاپخانه های ژاپنی است. در این فضا، بر اساس ریتمی وحدت بخش، كل به جزء تبدیل می شود. این ریتم، حتی در نور و سایه نیز تكرار می شود. در معماری دو گانه انگار، آندو روش خاص خود را اعمال می كند. به عبارتی، روش او از هیچ نوع معماری دیگری تأثیر نپذیرفته است. در آنجاست كه آندو از فرم بیضوی استفاده می كند؛ ولی در معماری دو گانه انگار، فضا بر اساس نیروی پویا شكل می گیرد. این نیرو، از تضاد بین فرم و فضا حاصل می شود. در این نوع معماری ـ بر خلاف معماری یگانه انگار كه فرم بر فضا غالب است ـ فرم و فضا دارای ارزش یكسانی است و در اینجاست كه نوآوری های آندو تجلی می یابد.
معماری كثرت گرایی آندو شامل تعداد زیادی از كارهای او از سال 1985 به بعد می باشد. این معماری، با فرم های متنوعی كه دارای جهت گیریهای مختلفی است، شناخته می شود. در اینجا، تمركز فضایی كه در معماری یگانه انگار وجود داشت، متلاشی و پراكنده می شود و بیشتر به سوی روشنایی و پویایی نیل می كند. فرم از نظر بصری، سبك تر شده و پراكنده می شود. بنابراین در طراحی، فضا از تركیبات مختلفی شكل می گیرد. از این روست كه در كارهای آندو، روش ها و مقیاس های متنوعی دیده می شود.





طبقه بندی : معماران، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


شنبه 1 مهر 1396 02:02 ب.ظ
You can certainly see your skills in the work you write.
The arena hopes for more passionate writers like you who are not
afraid to mention how they believe. Always follow your heart.
یکشنبه 26 شهریور 1396 12:54 ق.ظ
I'm really enjoying the theme/design of your weblog.
Do you ever run into any web browser compatibility issues?
A couple of my blog audience have complained about
my website not working correctly in Explorer but looks great in Safari.

Do you have any ideas to help fix this problem?
چهارشنبه 18 مرداد 1396 04:11 ب.ظ
Hi there! Someone in my Myspace group shared this
site with us so I came to give it a look. I'm definitely loving the information.
I'm book-marking and will be tweeting this to my followers!
Exceptional blog and excellent style and design.
دوشنبه 16 مرداد 1396 05:47 ق.ظ
Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement
account it. Look advanced to far added agreeable from you!
However, how could we communicate?
یکشنبه 4 تیر 1396 08:35 ب.ظ
You can definitely see your enthusiasm within the work you write.
The arena hopes for even more passionate writers like you who
aren't afraid to say how they believe. Always follow your heart.
یکشنبه 31 اردیبهشت 1396 06:35 ب.ظ
Hi just wanted to give you a quick heads up and let you know
a few of the images aren't loading correctly. I'm not sure why but I
think its a linking issue. I've tried it in two different web browsers
and both show the same results.
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 08:03 ب.ظ
We are a group of volunteers and opening a new scheme in our community.
Your site provided us with helpful information to work on. You have
done a formidable activity and our entire community will be grateful to you.
پنجشنبه 7 اردیبهشت 1396 01:29 ق.ظ
Excellent post. Keep writing such kind of information on your
site. Im really impressed by your site.
Hello there, You have performed a fantastic job. I will certainly
digg it and individually suggest to my friends.

I am confident they'll be benefited from this site.
چهارشنبه 6 اردیبهشت 1396 08:43 ب.ظ
Wonderful post! We are linking to this great content on our website.
Keep up the good writing.
چهارشنبه 30 فروردین 1396 12:41 ب.ظ
I used to be recommended this blog by means of
my cousin. I'm now not certain whether this put up is written by means of him as nobody else realize such
targeted approximately my trouble. You're incredible!
Thanks!
سه شنبه 29 فروردین 1396 08:33 ق.ظ
It is perfect time to make some plans for the future and it's time to
be happy. I've read this post and if I could I wish to suggest you some interesting things or suggestions.

Perhaps you could write next articles referring to
this article. I want to read more things about it!
سه شنبه 29 فروردین 1396 07:31 ق.ظ
Every weekend i used to visit this web site, for
the reason that i wish for enjoyment, since this this site conations in fact pleasant funny material too.
دوشنبه 28 فروردین 1396 10:36 ق.ظ
Hello, its pleasant article on the topic of media print,
we all be familiar with media is a wonderful
source of facts.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


معماری سورئالیسم
درباره وبلاگ

معماری چیزی جز تمنای زمان برای فضایی زنده متغیر و جدید نیست. درست است كه معماری بر روی حقایق مسلم بنا گردیده است اما زمینه كار اساسی آن تسلط معانی است. معماری، اراده زمان است كه به فضا تبدیل شده است. زنده، شاداب و جدید .

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :