تبلیغات
معماری سورئالیسم - چگونگی پیدایش سایبر اسپیس
 
سه شنبه 25 مرداد 1390

کلمه سایبرنتیك[1] از کلمه یونانیkuberznetes به معنی سکان دار مشتق شده است و علم سیبرنتیک در مورد هدایت و تنظیم سیستمهای خودکار بحث می کند. معنی سایبر اسپیس[2]در لغت نامه انگلیسی آکسفورد چنین ذکر شده است: فضا که به صورت واقعی خود به چشم انسان می آید و ارتباط کامپیوتر و انسان در درجه اول اهمیت قرار دارد.
اصطلاح سایبر اسپیس را اولین بار در ۱۹۸۴ ویلیام گیبسون[3] در رمان علمی اش به نام نیورومنسر[4] به کار برد. کلمه سایبردر این جا به معنی پردازش شده کامپیوتری است و با پسونداسپیس در هم آمیخته است که فضایی که با کامپیوتر پردازش شده است را معنی می دهد. گیبسون این واژه را به شکلی تغزلی در رمان خود به کار برد و آن را نوعی فضای ماشینی والکتریکی توصیف کرد. این برداشت یا مفهوم درباره فضای ماشینی در حالی به گیبسون الهام شده بود که نوجوانی را تماشا می کرد که مشغول بازیویدیوئی در یک کلوپ بود .
در آخرین نشـریه ایمیج[5] تحت عنـوان سایبراسپیس بـالاخره تعبیـر معمــاری آن هم ذکـر گـردید ( سایبر اسپیس جهان معماری دیجیتال) این مقاله تاثیر زیادی در مشروعیت لفظ مذکور در عرصه معماری داشته است و کاربرد وسیع تر آن را که گسترده تر از امور تجسمی است مطرح کرده است.
معماری سایبر نیزمعماری است که در حوزه سایبر اسپیس شکل می گیرد.معماری بدون فضای فیزیکی و بدون توده و جرم.این فضاهای دیجیتال که کاملا به صورت حقیقی حس می شوند در نوع خود خارق العاده بوده و هیچ نشانی از روش های ساخت و ویژگی های مصالح فیزیکی و اصول مورفولوژی مربوط به فضا و سازه که قید و بند هایی را بر معماری تحمیل می کنند در آنها دیده نمی شود.فضایی که در محیط دیجیتال به وجود می آی ایده هایی از جنبش های جدید معماری را با خود به همراه دارد.


بستر شکل گیری در اندیشه نویسندگان و معماران :
· ژان بودریار[6]
در فیلم (۱) بلید رانر[7] گروهی از "نسخه بدلها" که افرادی شبیه به هم و زیست مهندسی شده ای هستند که بازگشته اند تا که به گونه ای قابل درک به عمر چهار ساله خود اعتراض کنند و خواستار شان و منزلت انسانی هستند. "نسخه بدلها" آدم آهنی نیستند، بلکه گوشت و خون دارند و مشابه انسانند. ولی انسانها آنها را می آزمایند تا معلوم کنند که آیا نسخه بدلند یا نه! نسخه بدلها می خواهند افراد واقعی باشند اما محک واقعطت آنها ظاهرا یک تصویر عکاسی است....

 

آنچه که فیلم بلید رانر را شاخص می سازد زیر سوال رفتن واقعیت و خلق فضای مجازی است. تصویر وهمی و مفهوم شبه خیالی در اصل خاستگاه اندیشه ژان بودریار است که در فیلم بلید رانر بازسازی شده است. از نظر بودریار انسانها در جامعه پست مدرن، که در دنیای اشیاء بزرگ می شوند، شبیه اشیاء (شیء سان[8]) یا شیء گونه تر می شوند. از نظر بودیار جوامع پست مدرن تحت سیطره کامپیوترها و تلویزیون به سمت واقعیت جدید حرکت کرده اند. تنظیم وانموده ها قدرت حاکم این عصر به شمار میرود. او در کتاب "جنگ خلیج فارس اتفاق نیفتاده است" ادعا میکند که این جنگ ممکن است به صورت یک نمایش رسانه ای طراحی و اجرا شده باشد.
بنا بر اندیشه بودریار "جوامع پست مدرن تحت سیطره کامپیوترها و تلویزیون به سمت واقعیت جدیدی حرکت کرده اند که بودریار به عنوان نظم وانموده ها از آن یاد می کند. از نظر وی وانموده ها نسخه هایی از اشیاء یا وقایع و حوادث واقعی هستند که در اصل نسخه کاذبی است که ما واقعی می پنداریم".(بانی مسعود،پست مدرنیته و معماری،۱۳۸۶)
فیلم هایی مانند بلید رانر و ماتریکس[9] ترسیم کننده دنیای بودریاری است که در آن واقعیت از روی واحد ها و اجزاء بسیار ریز، از روی ماتریسها ، بانکهای حافظه، جعبه های الکترونیکی فرمانی یا دستور دهنده خلق میشوند و به کمک این موارد می توان امر واقعی را بی نهایت بار باز تولید کرد.
علم سایبرنتیک یک علم میان رشته ای است . علمی است که بین تمام علوم پل ارتباطی برقرار می کند. یکی از موارد مهم این علم ارتباط بین کامپیوتر و انسان است. موجودات ماشینی یا سایبورگ[10] یک موجود یا ارگانیسم سایبرنتیکی یا ماشین و الکتریکی است. نیم انسان و نیم ماشین (کامپیوتر) است.
اصطلاحسایبر اسپیسرا اولین بار در ١٩٨٤ ویلیام گیبسون در رمان علمی اش به نامنیو رومنسربهکار برد. این داستان درباره یک کامپیوتر کوچک و دزد اطلاعات است به نام " کیس[11] " که اطلاعات زیادی را از روسای خود به سرقت برد و در آخر به عنوان مجازات سلولهای عصبی وی سوزانده می شود. تفاوت بین نیو رومنسر با بلید رانر از بیت رفتن بین اصل و بدل یا واقعیت و مجاز است.


در دید سایبرنتیکی انسان فراتر از یک مدل مکانیکی است. در واقع دید سایبرنتیکی قدرت بیکران به انسان داده و ساخت هوش مصنوعی، هدایت گرها، ساخت مغز انسان در محیطهای غیر زیستی، ساخت ترانزیستور عصبی و ... ما را با جهانی روبرو میسازد که در آن تکنولوژی و فضای مجازی کل اعمال انسان را تحت تاثیر خود در آورده است.
"نقاش استرالیایی استل آرک در اثر نقاشی خود به نام دست خط، ١٩٨٢ روی شیشه با دست سوم اثری را خلق کرد که به عنوان هنر عصر دیجیتال به ثبت رسیده است."(بانی مسعود،پست مدرنیته و معماری،۱۳۸۶)
با ساخت و پیشرفت تکنولوژی سایبرنتیک تا سال ٢٠٣٠ - ٢٠٤٠ خلق محیطهای واقعیت مجازی آسان خواهد شد. این محیط ها صرف نظر از بعد فیزیکی و تقلیدی بودن محیطهای مادی و خیالی توان رقابتی بسیار زیادی با محیطهای واقعی پیدا خواهند کرد. رویکرد علم سایبر اسپیس در معماری ساخت فضای ماشینی و الکتریکی است. فضای ماشینی نوعی موجود ماشینی (سایبورگ) است ، یعنی ادغام و آمیزه ای از توانمندی، ظرفیتها و استعدادهای انسانی و کامپیوتری و این برداشت از ماشین زمانی که گیبسون در ونکوور در حال تماشای نوجوانی بود که مشغول بازیهای ویدیوئی در یک کلوپ بود به وی الهام شد.


[1] cybernetic
[2] cyber space
[3] Wiliam Gibson
[4] Neuromancer
[5] Images
[6] Jean Baudrillard
[7] blade runner
[8] object like
[9] Marix
[10] Cyborgs
[11] Case


منبع : iran-eng.com





طبقه بندی : مقالـه - خبـر، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


معماری سورئالیسم
درباره وبلاگ

معماری چیزی جز تمنای زمان برای فضایی زنده متغیر و جدید نیست. درست است كه معماری بر روی حقایق مسلم بنا گردیده است اما زمینه كار اساسی آن تسلط معانی است. معماری، اراده زمان است كه به فضا تبدیل شده است. زنده، شاداب و جدید .

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :