تبلیغات
معماری سورئالیسم - مطالب مرداد 1395
 
این یک تقلید مبتذل است
این مطلب به هیچ وجه تایید یا رد این اظهار نظر نمی باشد، در پست های آتی بیشتر به این مورد خواهیم پرداخت."معماری سورئالیسم"

 یک معمار معتقد است: نمای کلاسیک بناها که از یونان و روم باستان گرفته شده، یک تقلید مبتذل و غلط رایج‌شده در تهران است. کشورهایی که مولد این سبک بوده‌اند، دیگر از این نماها در معماری خود استفاده نمی‌کنند.

کامران نادرافشاری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، اظهار کرد: معماری‌هایی که مراجعه‌های فرهنگی مشخصی دارند و به یک تاریخ برمی‌گردند، این پرسش را در ذهن ایجاد می‌کنند که این تاریخ چیست و چرا این مراجعه انجام شده‌ است. معماری کلاسیک اصولی دارد که در هیچ‌کدام از این آثار، این اصول نه در کلیت، بلکه در جزییات نیز رعایت نشده است، به همین علت در وهله نخست برای افردای که به تاریخ علاقه‌مند هستند، بدآموزی دارد.
او ادامه داد: این نوع معماری‌ها در کشورهایی رواج دارد که مستعمره‌ی کشورهای غربی بوده‌اند؛ اما ایران هیچ‌گاه مستعمره کشورهای غربی نبوده است.



این معمار بیان کرد: کسی که «فرزند زمان» خودش است و می‌خواهد به آن خدمت کند، به نقد دوره خودش می‌پردازد. مانند مولانا که زمان خود را نقد و سبک جدیدی را ایجاد کرد. طبیعی است که این موضوع، فاصله زیادی با تقلید دارد و اگر ما به یک فرهنگ مراجعه کنیم، باید قطعا فرهنگ خودمان باشد و این لزوما به معنای فرهنگ تاریخی نیست، بلکه ما باید به فرهنگ معاصر نیز بپردازیم. فرهنگ یک منبع تغذیه نیست، بلکه میراثی است که دست‌به‌ست گشته و ما باید مانند یک دو امدادی بدویم و آن را به نسل‌های بعدی بسپاریم.

او با بیان این‌که هنر و فرهنگ از طریق تولید به جلو می‌رود نه از طریق تقلید، گفت: حتما باید روی فرهنگ ایران کار شود. البته تقلید به‌طور کلی مردود است، در کشور باید مولدان فرهنگی هر موضوعی مورد تشویق قرار گیرد و توجه کنیم که گاهی سعی در ایجاد فرهنگ و هویت از طریق ضوابط و قانون، نتیجه عکس دارد، برجستگان هر رشته هنری و علمی کسانی هستند که ضوابط را تعیین می‌کنند. ما باید برای جلو بردن مرز علم و هنر کار کنیم. بنابراین باید هر کار جدید و علمی در سطح جهان معرفی شود.

نادرافشاری با اعتقاد به این‌که معماری معاصر ایران در نفس خود دچار مشکل نیست، ادامه داد: این معماری مورد شناسایی سازمان‌ها و نهادهایی نیست که می‌توانند به آن کمک کنند، تنها تلاشی که معماران معاصر ما می‌توانند انجام دهند، این است که با یک جریان فکری منسجم، بازار جدیدی را به‌وجود آورند. هرچه ما جلوتر برویم و مستقل‌تر فکر کنیم، مفیدتر است.

این منتقد حوزه معماری افزود: این موضوع به حمایت نیاز دارد. در حال حاضر معماران برجسته کشور ما باید با دستمزد‌های شرم‌آوری کار کنند. با این وجود، برخی کسانی که حتی یک کلاس سواد ندارند، چند برابر آن‌ها دستمزد می‌گیرند. متأسفانه در کشور ما رواج ندارد که افراد بخشی از ثروت خود را صرف کنجکاوی‌های علمی، فرهنگی و هنری کنند. آن‌ها حتی کار نیز تولید نمی‌کنند، بلکه صرفا پول را انباشته می‌کنند. معماران نیز هرچه را که دارند، صرف حرفه خود می‌کنند؛ اما به علت این‌که حمایت نمی‌شوند، در فشار اقتصادی شدیدی قرار دارند. 




طبقه بندی : مقالـه - خبـر، 
برچسب ها : نما، کلاسیک، نادرافشاری،
لینک های مرتبط : به نقل از ایسنا،


سه شنبه 26 مرداد 1395
  فلسفه و تمدن کلایک یونان و روم باستان، شالوده فکری و اجتماعی تمدن مغرب زمین را تشکیل می دهد و طی ۲۵۰۰ سال گذشته، همواره فلسفه کلاسیک در بینش ذهنی و کالبد فیزیکی تمدن غرب مشهود بوده است. معماری غرب نیز از این امر مستثنا نبوده و معماری کلاسیک پیوسته در کلیه دوران های تارخی مغرب زمین مطرح بوده است. در سرزمین غرب، معماری یونان و روم باستان به عنوان معماری کلاسیک نامیده می شود. در طی قرون وسطی، معماری رومانسک (رومی وار) و پس از آن معماری رنسانس و باروک، با الهام از معماری کلاسیک عصر باستان طراحی می شدند. در طی قزون ۱۸ و ۱۹ میلادی، معماری نئوکلاسیک (کلاسیک جدید) مهم ترین سبک معماری در غرب بوده است.
 
معماری نئوکلاسیک
 
در بین دو جنگ جهانی اول و دوم جهانی در قرن بیستم رهبران حکومت های دیکتاتوری در غرب همچون موسولینی، استالین و هیتلر طرفدار معماری نئوکلاسیک و شکوه و عظمت گذشته بودند. سبک نئوکلاسیک که در پی بیش از نیم قرن تفوق معماری مدرن از اوایل  قرن بیستم مورد بی توجهی نسبی قرار گرفته بود، به تدریج بعد از انتقاداتی که به سبک مدرن شد، خصوصاً بعد از نمایشگاهی در لندن به نام نابودی خانه های حومه شهر در سال ۱۹۷۵، مجدداً به صورت یک سبک مهم که می تواند پاسخگوی نیازهای جامعه امروزی باشد مطرح شد.

  معماری نئوکلاسیک

معماری نئوکلاسیک همچون معماران پست مدرن به گذشته توجه دارند، ولی اختلاف عمده بین این دو دیدگاه نسبت به تاریخ وجود دارد. معماری پست مدرن در پی هویت انسان است و تاریخ هر قوم  و ملتی از نظر آنها به عنوان بخشی از هویت آن ملت تلقی می شود.لذا معماری پست مدرن، تاریخ فرهنگی و کالبدی و هم چنین دستور زبان معماری هر قومی را در معماری خود در هر منطقه نمایش می دهد. منتها این نمایش به صورت تقلید از موارد فوق نیست، بلکه آنچه که به هویت یک ملت مربوط است در ساختمان های پست مدرن به روز در می آید و  بر اساس شرایط زمانی و  مکانی به صورت جدید و امروزی شده ظاهر می شود. لذا معماران پست مدرن در تغییر دادن تناسبات، رنگ ها و عملکردهای نمادهای تاریخی به خود تردید راه نمی دهند...  



ادامه مطلب


طبقه بندی : سبک های معـماری، 
برچسب ها : نئوکلاسیک، سبک، ایران، تهران،
لینک های مرتبط : خط معمار،


دوشنبه 25 مرداد 1395
طراحی پارامتریک یکی از رویکرد های فراگیر در فضای طراحی امروز جهان است. این روش، مبنای طراحی را بر توجه طراح به پارامتر های موثر بر طرح و روابط بین آن ها بنا نهاده است و از این حیث در مقابل روش های محصول محور فعلی قرار می گیرد . این رویکرد ، معماری را وارد قلمرو های جدید فرم شناسی و روش شناسی کرده است.
 ریشه تاریخی انسان ابتدایی ، فارغ از خواسته های خویش ,از آنچه طبیعت در اختیار او نهاده بود عرصه ای به عنوان سرپناه تعریف می کرد. این سبک از رفتار ، متعلق به دوره ای است که ابزار های در اختیار انسان ، اعم از آن چه در دست می گرفت و آن چه در ذهن داشت در ساده ترین اشکال خود و ناتوان از اعمال تغییرات در محیط اطراف بودند .
به تدریج انسان قانع غارنشین عصر حجر به ابزار هایی دست یافت که امکان اعمال تغییر بر آن چه او را احاطه کرده بود ، فراهم ساخت.که البته این تحولات با انقلاب صنعتی به اوج خود رسید .



 آن چه در این دوران ، پیچیده یا شگفت انگیز لقب می یافت نیز در اختیار کسانی بود که بر کسان دیگر اختیار داشتند اما انقلاب صنعتی و طلوع دوره فردیسم با معجزه تولید انبوه عرصه ای جدید را در برابر جامعه نهاد ، عرصه ای که در آن بسیاری از افراد قادر بودند آن چه را که به پسند دیگران زیبا و پیچیده نام گرفته بود در اختیار داشته باشند ، اما طی این تحول ، زمانی فرا رسید که صدها انسان به شکلی واحد دوستدار چیزی یکسان شدند . اما همین مردگی جدید زمینه ای را فراهم کرد تا انسان های دربند ابزار ، سر به طغیانی برای خواستن آن چه خود می خواهند ، بردارند .
انسان به مرحله ای از تکامل می رسید که هر کس قادر بود راوی خود از زیبایی باشد و چیزی را در اختیار گیرد که برای خود تعریف کرده یا به قامت او برایش تعریف کرده بودند . اما این بار ابزار ها همپای آن چه در ذهن انسان می گذشت تکامل نیافتند . انقلاب دیجیتال و ورود بی توقف رایانه ها به تمامی لایه های زندگی انسان پلی بود بر شکاف میان آن چه انسان در ذهن تصویر می کرد با آن چه قادر به ساخت آن بود .

 تنها به کمک این ابزار ها و قابلیت آنها در یکپارچه ساختن مراحل تفکر ، طراحی و ساخت بود که عرصه برای تولید انبوه خواسته های انسان ها فراهم شد و معیار ساخت از « همه چیز برای یکی » عصر تاریک و « یک چیز باری همه » دوران تولید انبوه ، به « هزاران خواسته برای هر کس » تغییر یافت . معماری که ظرفی برای حضور انسان بود ، در طول تاریخ به همراه او و ابزار هایش شکل خود را تغییر داده است...


ادامه مطلب


طبقه بندی : سبک های معـماری، 
برچسب ها : پارامتریک،
لینک های مرتبط :


دوشنبه 25 مرداد 1395

شهر دبی پر است از چیزهای عجیب و پروژه‌های عظیم. بزرگ‌ترین جزیره ساخته انسان، ساختمان‌های دوار و هتل هفت ستاره، حالا نوبت رسیده به بلندترین برج جهان.
ساخت برج خلیفه در سال 2004 شروع شد و در 4 ژانویه 2010 بهره‌برداری شد. نام "خلیفه" در روز بهره‌برداری توسط شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، امیر دبی و به افتخار وی به این برج داده‌شد. برج خلیفه 828 متر ارتفاع، 160 طبقه، بیش از هزار واحد آپارتمان، 49 طبقه اداری، 4 استخر و یک کتابخانه مخصوص ساکنان برج دارد.
علاوه بر این یک هتل با 160 اتاق در طبقات پایینی برج با نام طراح مد ایتالیایی جورجیو آرمانی واقع شده‌است.



برج خلیفه تا زمان افتتاح7 رکورد دارد:

• بلندترین برج جهان
• بلندترین سازه جهان که بدون کمک کابل و یا وسیله دیگری سرپاست
• دارا بودن بیشترین طبقات
• دارا بودن بیشترین مساحت طبقات بین ساختمان‌های جهان
• بزرگترین بالکن برای تماشای نمای بیرون برج
• دارا بودن آسانسور با بیشترین مسافت طی شده
• دارا بودن بلندترین آسانسور باربری جهان



ادامه مطلب


طبقه بندی : معــمــاری جـهــان، 
برچسب ها : برج، خلیفه، دوبی، المارات،
لینک های مرتبط : جزییات بیشتر در ویکی پدیا،




معماری سورئالیسم
درباره وبلاگ

معماری چیزی جز تمنای زمان برای فضایی زنده متغیر و جدید نیست. درست است كه معماری بر روی حقایق مسلم بنا گردیده است اما زمینه كار اساسی آن تسلط معانی است. معماری، اراده زمان است كه به فضا تبدیل شده است. زنده، شاداب و جدید .

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :